• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 27 دی 1396
کد مطلب : 4416
+
-

رشد غیرمجازها در سایه کوتاهی ناجا و سیاسیون

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار کرد: «بانک مرکزی از روز اول مسئولیت قانونی روی این موضوع نداشت اما کوتاهی از نیروی انتظامی و مقامات سیاسی استان‌ها و مدیران استانی بوده که اجازه دادند شعب این مؤسسات تأسیس شوند؛ همانطور که شاهد بودیم در تبریز با احساس مسئولیت یک مدیر اجازه حضور این مؤسسات داده نشد».  

به‌گزارش همشهری، در هفته‌های اخیر برخی چهره‌های سیاسی و رسانه‌های منتقد دولت بدون اشاره به تاریخ شکل‌گیری و گسترده‌شدن فعالیت مؤسسات اعتباری فاقد مجوز در 3دهه اخیر، عامل اصلی بحران ایجاد شده ناشی از فعالیت غیرمجازها را ضعف نظارت بانک مرکزی عنوان کرده‌اند. رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز در نشستی با اعضای فراکسیون امید مجلس گفت: ما نیازمند همراهی مجلس هستیم؛ چراکه نظام بانکی مشکلات جدی دارد و مهم‌ترین آنها عدم‌تعادل دارایی نسبت به بدهی، عدم‌تعادل درآمد و هزینه و عدم‌تعادل نقدینگی است؛ لذا کمک کنید آرامش حفظ شود. 

سیف افزود: این ماجرا از دهه۷۰ با صدور مجوز فعالیت به صندوق‌های قرض‌الحسنه توسط نیروی انتظامی و متعاقب آن مؤسسات تعاونی اعتبار از سوی وزارت تعاون آغاز شد. در سال‌۸۳ مجلس مصوبه‌ای برای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی گذراند که آیین‌نامه‌اش سال‌۸۶ تصویب شد. در این میان اقداماتی هم انجام شد ولی کار ریشه‌ای صورت نگرفت و مسئله موکول به آینده شد. وی با اشاره به ساماندهی مؤسسه منحل‌شده ثامن‌الحجج و تزریق خط اعتباری برای بازپرداخت سپرده‌های مردم نزد تعاونی اعتبار فرشتگان اظهار کرد: بانک مرکزی با وجود تأثیر منفی کارش در نقدینگی متناسب با دارایی شناسایی شده این مؤسسات خطوط اعتباری تعریف کرد تا مشکل سپرده‌گذاران حل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید